Hummer
Hummer "A Nagymenő"
Menü
 
Off-road
 
Egyéb
 
Új

Menü > Videók > Mégegy mászás, H1-el a Hells Revenge-n 2008.1.6.


Egyéb > Zene > 50 cent feat. Akon - Still Will 2008.1.6.

 
Hamarosan
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Szavazás
Milyen az oldal?

Király!!!
Nem rossz
Lehetne jobb is...
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Frissítések

Az oldal hétköznap és szombaton 22:00 és 23:00, vasárnap 22:30 és 00:00 között frissül!

 
Csörlők, csörlőzés

Forrás: 4x4 magazin

A csörlők fajtái

A legalapvetőbb osztályozás szerint három csoportra oszthatjuk a csörlőket: mechanikus, hidraulikus vagy elektromos hajtásúak lehetnek. (1. ábra) Terepjárókon ez utóbbi annyira elterjedt, hogy a többi már csaknem ritkaságnak számít. Ennek egyik magyarázata valószínűleg az elektromos csörlők beépítésének egyszerűségében rejlik: a megfelelő rögzítés és a kábelek bekötése után a csörlő gyakorlatilag munkára kész. Nehéz tárgyak huzamosabb ideig való csörlőzésére azonban általában nem alkalmasak, ugyanis jelentős a hőtermelésük és az energiaigényük, amellyel megterhelhetik az akkumulátort.

A mechanikus csörlőket a váltóból egy kardánon keresztül hajtják meg. A kardán felszerelésekor ügyeljünk arra, hogy kellőképpen védve legyen, nehogy terepen megsérüljön, mert üzemképtelenné válhat, ha például meggörbül. Előnyük az elektromos csörlőkkel szemben, hogy míg azoknak két fokozatuk van (egy előre, egy hátra) addig a mechanikus csörlőnek annyi, ahány sebességes az autónk.

A hidraulikus csörlő a legritkábban használt típus, de talán a legjobb és legkönnyebben kezelhető. Ezek a csörlők az átáramló olaj mennyiségének változtatásával, egy olajnyomásszabályozó karral fokozatmentesen szabályozhatók. Hatalmas előnyük az előző kettővel szemben, hogy nagyon finoman, mindenféle erőltetés és rántás nélkül működnek, ráadásul hatalmas erőkifejtésre képesek. Működtetésükhöz egy olyan olajszivattyú kell, amely képes előállítani a csörlő hajtásához szükséges 120-180 bar nyomást akár 50-100 liter/perc olajszállítás mellett.

Mind a mechanikus, mind a hidraulikus csörlőnek van olyan fajtája is, amelyen a kötéldob nem vízszintes, hanem függőleges tengelyű. A leginkább egy cérnaorsóhoz hasonlító dobon nem tárolnak állandóan kötelet. Használatkor általában 20 mm vastag kötelet tekernek rá kétszer-háromszor, forgáskor ez megfeszül és ilyen módon fejti ki húzóhatását. Folyamatos nehéz csörlőzésre rendkívül alkalmas. (2. ábra)

Megemlíthetjük még a kézicsörlőket is. (3. ábra) Ezeknek nagy előnye, hogy az elakadt jármű bármely részére könnyen csatlakoztathatjuk és így bármely irányban menthetjük vele. Az előnyeihez tartozik még, hogy könnyű, kis helyet foglal és nem kell attól tartanunk, hogy egyik reggel arra eszmélünk, hogy az éjszaka folyamán valaki lecsavarozta. Hátránya viszont, hogy emberi erőt kell alkalmazni a működtetéséhez, meg az, hogy rövid kötélzet fér rá, ebből kifolyólag hosszabb csörlőzési szakaszon csak többszörre tudunk vele keresztüljutni.

A csörlők rögzítése

Fontos, hogy a rögzítés minden szempontból megfelelő legyen, ami azt jelenti, hogy el kell viselnie akkora terhelést, amekkora a csörlőnk legnagyobb vonóereje. Mivel ez általában megközelíti, de "izmosabb" csörlő esetében túl is lépi a kocsi saját súlyát (vagy akár annak kétszeresét is), olyan pontra rögzítsük a csörlőt, aminél fogva nyugodt szívvel a levegőbe emelhetjük az autót. A klasszikus alvázas felépítésű terepjárók tulajdonosai előnyben vannak, hiszen az alváz első nyúlványa, ami legtöbbször kiér közvetlenül a lökhárító mögé, megfelelő rögzítési pont lehet. Általában a lökhárító is erre van felszerelve, így ha az elég erős - legalább 3-4 mm vastag, jó minőségű acéllemez - és a váznyúlványhoz való rögzítése is elbírja a csörlőzés okozta terhelést, akkor akár a lökhárítóra is csavarozhatjuk a csörlőnket.

Önhordó karosszériás terepjárók esetében nem ilyen egyszerű a helyzet, jobb megvizsgálni, hogy a lemezszerkezet lökhárító mögötti része - mivel legtöbbször ide kerül a csörlő - képes-e akkora terhelést károsodás nélkül elviselni, amekkora a csörlőzés közben fellép. Előfordulhat, hogy célszerűbb előre megerősíteni a beépítési hely környékét, nehogy "derékig a sárban" kelljen rájönni, hogy a csörlőnk erősebb, mint az autó eleje.

Mechanikus csörlő esetében kicsit még bonyolítja a helyzetet, hogy a hajtás csatlakozó helye előre meghatározott, és a kardántengelyt - általában ezzel hajtják a mechanikus csörlőket - el kell tudni vezetni a váltó illetve az osztómű felé, ráadásul megfelelő védelmet kell biztosítani a durva behatások ellen. Ez a viszonylagos bonyolultság okozza, hogy nagyon kevéssé elterjedtek ezek csörlők, ugyanakkor jelentős előnyük az elektromos csörlőkkel szemben, hogy folyamatosan lehet velük dolgozni, nem kell a túlmelegedés elkerülésére szüneteket tartani. Továbbá, mivel a mechanikus csörlő kardántengelye a sebességváltó után ágazik le a kocsi fő hajtásláncáról, a csörlő meghajtása is több fokozatú lesz.

Elektromos csörlők, hajtóművek

A legelterjedtebb elektromos csörlők óriási előnye a már említett egyszerű beszerelés. Ugyanakkor számos olyan dologra oda kell figyelni használatuk során, ami főleg ennek a fajtának a sajátossága.

A villanymotor és a víz nem igazán jó barátok, és bár a kimondottan terepjárókhoz készült csörlők többnyire vizet-sarat kirekesztő burkolatot kapnak, nem szerencsés velük nagyobb "fürdőket venni", főleg eközben csörlőzni.
A terepjárósok által használt elektromos csörlők szakaszos üzemelésre valók. Ez azt jelenti, hogy csörlőzés közben - mikor a motor annyira felmelegszik, hogy kézzel megérintve már forrónak találjuk - rendszeresen szüneteket kell tartani, hogy lehűljön. Ezek a szünetek azért is hasznosak, mert a csörlő motorja az autó elektromos berendezéseihez képest igen nagy teljesítményű, és így a generátor némiképp regenerálni tudja a csörlő által megkínzott akkumulátort - persze ha a motort folyamatosan járatjuk csörlőzés közben. Összehasonlításképpen: egy indítómotor áramfelvétele induláskor 300-500 A, ami nagyjából megegyezik egy közepes vagy nagyobb ereju csörlő áramfelvételével, csakhogy míg az indítómotornak ekkora áramra egy másodpercnél is kevesebb ideig van szüksége, és utána a fogyasztása már "csak" 80-120 A, a csörlő terhelés alatt folyamatosan igényli az extra nagy árammennyiséget. Ha még azt is figyelembe vesszük, hogy a generátorok teljesítménye általában kisebb, mint egy erősebb csörlőé, érthető, hogy nem tudják pótolni a csörlőmotor által felhasznált energiát, főleg ha a motor csak alapjáraton "ketyeg". Ha tehát rendszeresen használjuk a csörlőnket, fordítsunk az átlagosnál több figyelmet az akkumulátor és a generátor állapotára.
A csörlőben a motor és a kötéldob között nagy a fordulatszám különbség, ezért az áttételezést nem klasszikus fogaskerékpárokkal, hanem bolygóművel vagy csigás hajtóművel oldják meg. (A legtöbb elektromos csörlő hajtóművének áttétele az 1:150 és az 1:300 közötti tartományba esik.) A csigahajtás előnye, hogy önzáró, így egyben a fék szerepét is betölti, megakadályozza, hogy a terhelés hatására a dobról a kötél lecsévélődjön; gyártása viszont nagyobb pontosságot, különleges anyagokat és technológiákat kíván.

Tömeg, erő, nyomaték

A csörlők teherbírását általában tömegmértékegységben, kg-ban (vagy fontban; 1 kg = 2,205 lbs, ill. 1lb = 0,4536 kg) szokták megadni. Ugyanakkor egy "4000 kg-os" csörlő a kötelet nem "4 tonnával húzza", hanem (közelítőleg) 40 kN nagyságú erővel. A teherbírást azért adják meg mégis ilyen szemléletesebb formában, mert azt fejezi ki, hogy például a példaként említett csörlő 4 tonnás terhet képes függőleges irányban felemelni. Nagyon fontos azonban, és ezt a gyártók is sokat hangsúlyozzák, hogy a csörlő nem azonos az emelővel, illetve daruval, alapvetően nem teheremelésre, hanem vontatásra fejlesztették ki őket.

Mikor csörlőt választunk, tudnunk kell azt is, hogy a teherbírásként megadott érték a hányadik felcsévélt kötélrétegre vonatkozik. Ugyanis a csörlő motorja nem állandó erővel húzza be a kötelet, hanem a dobot forgatja állandó nagyságú nyomatékkal, így a felcsévélt rétegek (4. ábra) számával arányosan csökken az erő, jó közelítéssel rétegenként 10%-kal. A negyedik-ötödik réteg (5. ábra) feltekerésekor tehát közel a felére csökkenhet a csörlő vonóereje az első réteghez képest.
Szükség esetén egy egyszerű trükkel megkétszerezhetjük (
6. ábra) csörlőnk erejét, ugyanakkor a maximális csörlési hossz és a kötélbehúzás sebessége a felére csökken csiga (7. ábra) használatával. Csigára van szükség akkor is, ha a vontatást nem szemből végezzük, hanem egy ponton megtörve a kötelet, oldalirányból (8. ábra). A horgonyzási pontot, amihez a csigát kikötjük, a két kötélszárban ébredő erő összege terheli, ami párhuzamos kötélszáraknál (például önmentésnél) a csörlő vonóerejének kétszerese! (9. ábra)

A csörlőzés kellékei (10. ábra)

Ha már beszereztünk egy csörlőt, akkor gondoskodjunk a következő, apróságoknak tűnő, de fontos felszerelési tárgyakról is, mert elengedhetetlen tartozékai a biztonságos csörlőzésnek. Alapvető dolog a kesztyű, (11. ábra) ami a biztonságos kötélvezetéshez kell. A megfeszített drótkötélnél lépten-nyomon találkozhatunk elpattant szálakkal, ezek csúnya sérüléseket okozhatnak a kötél terelgetése közben.

A rántókötél nemcsak vontatásra használható, hanem rövid változatban fatörzs köré tekerve egyrészt megóvja annak kérgét, másrészt a csörlőkötelet, mert nem tesz jót a sodronynak, ha önmagába hurkoljuk vissza. A rántókötél erős és rugalmas. Mindenképpen érdemes szélesebbet, minimum 4-5 centimétereset használni.

Fontos, hogy a fa köré tekert hevedert egy seklivel fogassuk össze, és abba akasszuk a drótkötél végén lévő kampót, ne közvetlenül a rántókötélbe. Ez a kis eszköz, a sekli, jó szolgálatot tehet vontatásnál és az autó rögzítésénél is.

Ha nagyon meredek helyen felfelé vagy nagyon elakadt autót kell kicsörlőzni, akkor a kötelet duplán használjuk egy csiga (7. ábra) segítségével. Csiga alkalmazásával a vonóerő megduplázható, (6. ábra) esetleg megtriplázható, viszont ezzel arányosan csökken a vontatási távolság, tehát gyakrabban kell újra kikötni az autót. Ezzel a módszerrel a csörlő élettartamát is növeljük.

Szintén szükséges kellék egy nagyobb méretű ék, (12. ábra) amit akkor használunk, ha nem saját magunkat akarjuk kihúzni, hanem egy másik elakadt autót, vagy például farönköt vontatnánk el az útból. Az első kerekek elé beszorított ék megakadályozza a vontató autó elmozdulását.

 
Welcome!

Üdvözöllek a HUMMER rajongók között!

 
Heti ajánló

Műszaki adatok
Kapcsolat
Off-road videók
Zene

 
A nap vicce

A kannibál apa és fia megy a tengerparton és meglátnak egy jó csajt. Azt mondja a gyerek:
- Vigyük haza és együk meg!
Erre az apa:
- Vigyük haza és együk meg anyádat!

 
Idő
 
Dátum
2024. Március
HKSCPSV
26
27
28
29
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
Pár érdekes honlap
 

Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.    *****    Amway termék elérhetõ áron!Tudta, hogy az általános tisztítószer akár 333 felmosásra is alkalmas?Több info a weboldalon    *****    Florence Pugh magyar rajongói oldal. Ismerd meg és kövesd az angol színésznõ karrierj&#232;t!    *****    Fele királyságomat nektek adom, hisz csak rátok vár ez a mesebirodalom! - Új menüpont a Mesetárban! Nézz be te is!    *****    DMT Trip napló, versek, történetek, absztrakt agymenés:)    *****    Elindult a Játék határok nélkül blog! Részletes információ az összes adásról, melyben a magyarok játszottak + egyéb infó    *****    Florence Pugh Hungary - Ismerd meg az Oppenheimer és a Dûne 2. sztárját.    *****    Megnyílt az F-Zero Hungary! Ismerd meg a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-sorozatát! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    A Cheer Danshi!! nem futott nagyot, mégis érdemes egy esélyt adni neki. Olvass róla az Anime Odyssey blogban!    *****    A 1080° Avalanche egy méltatlanul figyelmen kívül hagyott játék, pedig a Nintendo egyik remekmûve. Olvass róla!    *****    Gundel Takács Gábor egy különleges könyvet adott ki, ahol kiváló sportolókkal a sport mélységébe nyerhetünk betekintést.    *****    21 napos életmódváltás program csatlakozz hozzánk még!Január 28-ig 10% kedvezménnyel plusz ajándékkal tudod megvásárolni    *****    Szeretne egy olyan általános tisztítószert ami 333 felmosásra is elegendõ? Szeretne ha csíkmentes lenne? Részletek itt!!    *****    Új játék érkezett a Mesetárba! Elõ a papírral, ollóval, és gyertek barkácsolni!    *****    Tisztítószerek a legjobb áron! Hatékonyság felsõfoka! 333 felmosásra elengedõ általános tisztítószer! Vásároljon még ma!    *****    Hayashibara Megumi és Okui Masami rajongói oldal! Albumok, dalszövegek, és sok más. Folyamatosan frissülõ tartalom.    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    333 Felmosásra elegendõ! Szeretne gazdaságosan felmosni? Szeretne kiváló általános tisztítószert? Kiváló tisztítószerek!    *****    Ha tél, akkor téli sportok! De akár videojáték formájában is játszhatjuk õket. A 1080°Snowboarding egy kiváló példa erre