Hummer
Hummer "A Nagymenő"
Menü
 
Off-road
 
Egyéb
 
Új

Menü > Videók > Mégegy mászás, H1-el a Hells Revenge-n 2008.1.6.


Egyéb > Zene > 50 cent feat. Akon - Still Will 2008.1.6.

 
Hamarosan
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Szavazás
Milyen az oldal?

Király!!!
Nem rossz
Lehetne jobb is...
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Frissítések

Az oldal hétköznap és szombaton 22:00 és 23:00, vasárnap 22:30 és 00:00 között frissül!

 
Gumiabroncsok szerkezete

A gumiabroncsok szerkezete


Forrás: 4x4 magazin

Gyorsítás, lassítás és kormányzás esetén is a gumiabroncs az az utolsó láncszem, amely tapadásával meghatározza, hogy mekkora az a legnagyobb hosszú, illetve oldalirányú erő, amivel az autó sebességének nagyságát vagy irányát megváltoztathatjuk. Hiába a bikaerős motor, a nagy teljesítményű fékek vagy a kitűnő futómű, ha a nem megfelelő gumi nem tudja az erőket a talajra átvinni.
Különösen fontos szerepe van a guminak terepezésnél: a változatos útfelületeken a gumival szemben támasztott követelmények is nagyon sokfélék. A különbözo talajfajtákra speciálisan kialakított mintázatú gumiabroncsokat kínálnak a gyártók, kezdve a főleg aszfaltútra szánt, de terepjárókhoz tervezett abroncsoktól a köves, füves vagy murvás terepre valókon keresztül a mély sárra, vagy egészen laza, sivatagi homokra "kihegyezett" gumikig. (1. ábra)
Általában minél lazább talajon kell helyt állnia egy guminak, annál nyitottabb és mélyebb a mintázata a kapaszkodóképesség és az öntisztulás érdekében.
A téli gumik sűrűn recézett, de viszonylag durva blokkokból álló mintája a havas, jeges úton igyekszik kielégítő tapadást biztosítani, speciális anyaguk gondoskodik arról, hogy a hideg útfelületeken is jó legyen a kapcsolat a talaj és a kerék között. Melegben, illetve nagy sebességnél azonban könnyen a hidegre beállított üzemi hőmérséklet fölé melegedhetnek, ami gyorsabb kopást, vagyis rövidebb élettartamot eredményez.
A gumiabroncsba fújt levegő nyomása nagy hatással van mind az élettartamra, mind a viselkedésre. (2. ábra) Akár kisebb, akár nagyobb a nyomás, mint az előírt optimális érték, a gumi élettartama le fog csökkenni. Ennek oka egyrészt az, hogy a torzult keresztmetszetű abroncs kisebb felületen érintkezik a talajjal, így ott nagyobb lesz a felületi nyomás, másrészt a talajjal kapcsolatban álló felület alakja is kedvezőtlenül hat az élettartamra. Ehhez járul még - jelentős mértékben - a megnövekedett gördülés közbeni deformációból következő hőmérsékletemelkedés is, lecsökkent guminyomás esetén.
Ha ehhez még hozzá vesszük azt is, hogy a túl kis nyomású guminak a gördülési ellenállása megnő, és ez észrevehető fogyasztásnövekedést eredményez, akkor világosan látszik, hogy többszörösen nem éri meg "lapos" gumival járni.
Terepezés közben azonban sokszor szükség van a guminyomás szándékos csökkentésére, hogy az így jobban szétterülő abroncs nagyobb felületen "kapaszkodhasson" a laza talajba, növelve ezáltal az átviheto erőt. Ez azonban csak laza talajra vonatkozik, kötött talajú, vagy szilárd burkolatú úton a nyomás csökkentése a gumiabroncs keresztmetszetének az ábra szerinti eltorzulását okozza, ami a fent említett módon az élettartam rövidülését okozza.

Ferdén vagy merőlegesen?

A gumiabroncsok belső szerkezetüket tekintve két nagy csoportra oszthatók: diagonál és radiál felépítésű abroncsok. (3. ábra)
A diagonál abroncsok alapja egymást 30-38 fokos szögben metsző, kordszálakból összetevődő rétegekből áll, ezeket hívják karkasznak. Minél nagyobb sebességre tervezik a diagonál gumit, annál hegyesebb szögben metszik egymást ezek a szálak, sportcélú gumiabroncsoknál 25 fokig is lecsökkenhet ez a szög. A mintázott gumiból álló futófelület és a teherhordó vázat alkotó karkasz között található még egy párnaréteg, az oldalfalakon azonban ez hiányzik. Oldalt a teherhordó vázat alkotó kordrétegeket csak a gumi borítás fedi, amelyen esetenként körkörös bordákat alakítanak ki, hogy ezzel is védjék az oldalfalat a mechanikai sérülésektől.
A keréktárcsához (felni) kapcsolódó perem magját gumiba ágyazott huzalgyűrűk képezik. A radiál abroncsok alaprétege a kerék forgási irányára merőleges szálirányú (85-90 fokos csúcsszögű) szálakból álló kordszövetből készül. Erre a minimum két, de általában inkább négy vagy több rétegből álló teherhordó vázra kerül fel a gumi alakját biztosító öv. Ennek anyaga változó: legtöbbször két, acél szálakból felépülő réteg, vagy négy, esetleg több réteg műselyem szövetbol vagy ezek keverékéből készül, de vannak például üvegszálas erősítéssel készült abroncsok is. Ezen övrétegek nélkül a levegővel felfújt gumi keresztmetszete teljesen kör alakú lenne, alkalmazásukkal viszont egészen lapos profilú abroncsok is előállíthatók. (4. ábra) A radiál abroncsok legfőbb előnye a diagonál szerkezetűekkel szemben a kisebb mértékű kopás és belső súrlódás, ami hosszabb élettartamot és kisebb gördülési ellenállást eredményez. A diagonál gumik egymást ferdén keresztezve fedő rétegei a talajjal való érintkezéskor fellépő torzulás miatt elmozdulnak egymáshoz képest, ez a súrlódás miatt hőfejlődéssel jár és veszteségeket okoz. Radiál felépítésű gumikban a körbefutó övrétegek az ilyen belső mozgásokat szinte teljesen megakadályozzák, ami egyúttal jobb tapadást is biztosít a talaj és a kerék között.
Szerkezetükből következik még a radiál abroncsok néhány olyan előnye, mint például a hosszú és oldalirányú erők kedvezőbb felvétele, jobb egyenesfutás, gyorsabb kormányreakció és nagy sebességeknél (80 km/h fölött) jobb rugózási tulajdonságok. A futófelület alatt körbefutó öv azonban nem erősíti a gumi oldalfalát, így egy diagonál gumi az oldalirányból érkező erőket sokkal jobban elviseli, az egyenletesebb felépítésű szövetszerkezetéből adódóan. Ez az egyik fő oka annak, hogy míg a közutakon a radiál abroncsok szinte teljesen kiszorították a diagonálokat, a durva terepgumik jelentős hányada ma is diagonál szövetszerkezettel készül.
A másik, terepezésnél sokkal inkább előtérbe kerülő probléma a radiál abroncsok "keményebb futása", ami a futómű felfüggesztési pontjainak nagyobb igénybevételét okozza. Különösen az acélszálakkal erősített gumik esetében nagyok a felfüggesztésre jutó "ütések", például egy-egy kövön vagy élesebb talajegyenetlenségen való áthaladáskor. Szintén főleg az acélradiál abroncsoknál jelentkezik hátrányként a nagyobb tömeg és tehetetlenségi nyomaték (gyorsításkor és lassításkor nehezebb a kereket felpörgetni, illetve lelassítani). A nehezebb kerekek a jármű teljes tömegének sajnos a rugózatlan (illetve kevésbé rugózott) részét növelik, ami az úttartás szempontjából még kedvezőtlenebb. Az árak tekintetében megint csak rosszabbul állnak a radiál gumiabroncsok, viszont lényegesen hosszabb élettartamuk alatt bőven "ledolgozzák" ezt a hátrányt, ráadásul a kisebb gördülési ellenállás miatt még egy kis fogyasztásbeli különbség is javítja a helyzetüket.

Fújhatjuk

A levegővel töltött gumiabroncsok között a levegő "tárolása" szempontjából is megkülönböztethetünk két csoportot: a "belsővel", belső gumitömlővel szerelteket és belső nélkülieket. A gumi oldalfaláról is megállapíthatjuk, hogy milyen típussal állunk szemben: a tömlő nélküli változatokat minden esetben a TUBELESS felirattal jelölik, míg a belsőt is igénylő abroncsokra vagy semmi erre utalót nem írnak, vagy a TUBE TYPE felirattal látják el. (5. ábra) A tömlő nélküli változatok belső felületét speciális gumikeverékkel vonják be, ami azt a levegő számára áthatolhatatlanná teszi. A gyakorlatban elterjedt az a megoldás, hogy az ilyen, eredetileg belső nélküli gumikat defekt után nem javítják meg, hanem inkább egy belsőt raknak bele. Ekkor azonban könnyen előfordulhat, hogy a két nem légáteresztő gumiréteg között buborék képződik.
A manapság használatos gumik döntő része tömlő nélküli kivitelű, aminek oka természetesen az ilyen gumik előnyös tulajdonságaiban keresendő. A belső hiánya miatt egyszerűbben szerelhetők és ugyanezért a melegedésük is kisebb mértékű (nincs súrlódás a belső és külső gumi között).
Szintén jelentős előny mutatkozik a tömlő nélküli abroncsok javára kis defektek esetén. Ha elég kicsi a gumiba hatoló szög, tüske, üveg vagy kőszilánk, akkor a gumiabroncs azt magába szorítja, ezáltal az általa okozott lyukat be is tömi, így a levegő egyáltalán nem, vagy csak nagyon lassan tud távozni. A belsővel szerelt gumik esetében jóval gyorsabban leereszt a kerék, mivel a tömlőn keletkezett lyuk a belülről feszítő légnyomás hatására könnyen tovább nőhet, ráadásul a belső és külső közötti kis elmozdulások során a külsőbe ágyazódott hegyes tárgy is további sérüléseket okozhat. Ha defektet okozó idegen test valamiképp a gumiból azonnal vagy késobb távozik, a továbbra is feszülő belsőből a levegő gyorsan kiáramlik. Ugyanakkor a tömlő nélküli kivitel esetében az apró nyílást a gumi szinte teljesen bezárja, így a levegő csak lassan tud elszivárogni.
Tömlő nélküli gumiabroncs használatakor viszont - különösen terepen - előfordulhat, hogy az oldalirányban erősen terhelt keréken a felni pereme és a gumiabroncs széle közé szennyezodés - por, fű vagy akár apróbb gallyacskák, kis kavicsok is - bekerülhet, ami a gumi lassú leeresztéséhez vezet.

www.4x4.hu

 
Welcome!

Üdvözöllek a HUMMER rajongók között!

 
Heti ajánló

Műszaki adatok
Kapcsolat
Off-road videók
Zene

 
A nap vicce

A kannibál apa és fia megy a tengerparton és meglátnak egy jó csajt. Azt mondja a gyerek:
- Vigyük haza és együk meg!
Erre az apa:
- Vigyük haza és együk meg anyádat!

 
Idő
 
Dátum
2024. Március
HKSCPSV
26
27
28
29
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
Pár érdekes honlap
 

Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.    *****    Amway termék elérhetõ áron!Tudta, hogy az általános tisztítószer akár 333 felmosásra is alkalmas?Több info a weboldalon    *****    Florence Pugh magyar rajongói oldal. Ismerd meg és kövesd az angol színésznõ karrierj&#232;t!    *****    Fele királyságomat nektek adom, hisz csak rátok vár ez a mesebirodalom! - Új menüpont a Mesetárban! Nézz be te is!    *****    DMT Trip napló, versek, történetek, absztrakt agymenés:)    *****    Elindult a Játék határok nélkül blog! Részletes információ az összes adásról, melyben a magyarok játszottak + egyéb infó    *****    Florence Pugh Hungary - Ismerd meg az Oppenheimer és a Dûne 2. sztárját.    *****    Megnyílt az F-Zero Hungary! Ismerd meg a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-sorozatát! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    A Cheer Danshi!! nem futott nagyot, mégis érdemes egy esélyt adni neki. Olvass róla az Anime Odyssey blogban!    *****    A 1080° Avalanche egy méltatlanul figyelmen kívül hagyott játék, pedig a Nintendo egyik remekmûve. Olvass róla!    *****    Gundel Takács Gábor egy különleges könyvet adott ki, ahol kiváló sportolókkal a sport mélységébe nyerhetünk betekintést.    *****    21 napos életmódváltás program csatlakozz hozzánk még!Január 28-ig 10% kedvezménnyel plusz ajándékkal tudod megvásárolni    *****    Szeretne egy olyan általános tisztítószert ami 333 felmosásra is elegendõ? Szeretne ha csíkmentes lenne? Részletek itt!!    *****    Új játék érkezett a Mesetárba! Elõ a papírral, ollóval, és gyertek barkácsolni!    *****    Tisztítószerek a legjobb áron! Hatékonyság felsõfoka! 333 felmosásra elengedõ általános tisztítószer! Vásároljon még ma!    *****    Hayashibara Megumi és Okui Masami rajongói oldal! Albumok, dalszövegek, és sok más. Folyamatosan frissülõ tartalom.    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    333 Felmosásra elegendõ! Szeretne gazdaságosan felmosni? Szeretne kiváló általános tisztítószert? Kiváló tisztítószerek!    *****    Ha tél, akkor téli sportok! De akár videojáték formájában is játszhatjuk õket. A 1080°Snowboarding egy kiváló példa erre